سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه عواملی به رشد بازار بستگی دارد؟

یک کارشناس بورس می گوید: پس از اسفند ماه برای مدت کوتاهی که بازار مثبت و صعودی بود به دلایل مختلف منفی شد. یک بخش ناشی از جنگ با اسرائیل و تنش‌های ژئوپلیتیکی است.

اما پس از آن بازار همچنان منفی است زیرا پارامترهای منفی بازار حذف نشده و حذف یا بهبود نیافته است.

محمد خبرزاد، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که رانت اطلاعاتی تمام ماجرا نیست و از سال گذشته تصمیمات دیگری باعث منفی ماندن بازار شده است.

بر این اساس، در اواخر معاملات روز دوشنبه، شاخص کل با افت شدید 20 هزار واحدی مواجه شد و به رقم 2 میلیون و 239 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با 6 هزار و 936 واحد کاهش به سطح 744 هزار و 100 واحد رسید. همچنین بر اساس گزارش ها در پایان معاملات روز دوشنبه، حدود 295 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شده بود. این رقم برای پول واقعی از محل صندوق های با درآمد ثابت حدود 237 میلیارد تومان بوده است.

روند منفی بازار سرمایه کاهش یافته است

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد 24 به تحلیل وضعیت بازار پرداخت و گفت: بازار در این مدت یعنی بعد از اسفند ماه در دوره کوتاهی که بازار مثبت و مثبت بود، روند نزولی داشت.

در راه بالا و سپس به دلایل مختلف منفی بود.

بخشی از این امر ناشی از جنگ با اسرائیل و تنش‌های ژئوپلیتیکی بود، اما پس از آن بازار همچنان منفی است زیرا پارامترهای منفی بازار حذف یا بهبود نیافته است.

پارامترهایی مانند نرخ بهره 30 درصد که در حال حاضر به طور کامل در اقتصاد ایجاد شده است.

یکی مشکل عدم رشد دلار نیما است.

هر دو مورد باعث شد که بازار رشد نکند و روند فرسایشی منفی را در پیش بگیرد.

چرا بورس از 27 اردیبهشت 1402 رشد نکرده است؟

بسیاری از کارشناسان در تبیین اوضاع نابسامان بورس معتقدند که همچنان تحت تاثیر پاییز اردیبهشت سال گذشته است.

خبرزاد با تایید این مشکل توضیح می دهد: تاریخ 17 اردیبهشت 1402 بیشتر به عنوان نماد در بین مردم در بازار ظاهر می شود.

از آن تاریخ تاکنون تقریبا بیش از 70 درصد نمادها بازدهی منفی داشته اند و متاسفانه از آن تاریخ تاکنون هیچ تصمیمی در سیاست های کلان اقتصادی متناسب با بازار سرمایه اتخاذ نشده است، یعنی درصد حامل های انرژی بدون توجه به آن افزایش یافته است.

تاثیر بر شرکت ها و در نظر گرفتن سودآوری شرکت ها. تعرفه خوراک پتروشیمی ها، تعرفه خوراک پالایشگاه ها و سایر محدودیت های اعمال شده بر دلار شرکت های صادرات محور. نرخ سود بالا و ... همه این تصمیمات از آن تاریخ گرفته شده است که متاسفانه هیچ کدام به نفع بازار سرمایه نبود. نتیجه این شرایط را به راحتی می توان روی تابلو دید.

نشت اطلاعات پدیده جدیدی نیست

روز گذشته رضا ایازلو، یکی از اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با موضوع حوادث اردیبهشت ماه سال گذشته گفت: فهرستی از افرادی را که مشکوک به داشتن اطلاعات محرمانه هستند، کشف کرده ایم. تخلفات برای ما تایید نمی شود.

این سازمان با همکاری مراجع قضایی به دنبال کسب مدارک کافی در این زمینه است، محمد خبرزاد با بیان اینکه رانت اطلاعاتی تنها عامل دخیل در این موضوع نیست، گفت: این رانت بخشی از نشت اطلاعاتی است که منجر به این موضوع شده است. از چنین تصمیماتی و آسیبی که قبلاً ذکر کردم رخ داده است.

برخی ممکن است به اصطلاح استفاده کرده باشند در این مورد دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه ثابت کنیم افرادی که در 27 اردیبهشت فروختند و به اصطلاح ذی نفعان سازمان ها و نهادهای مسئول هیچ گاه افشا نشدند و شاید هم متوجه آنها نشدند. به همین دلیل است که نمی توانید خیلی روی آن پافشاری کنید.

نکته دومی که می گوید این است که ما همیشه از نظر اطلاعاتی درز داشته ایم اما این روز به عنوان نماد شناخته می شود.

اگر این اتفاقات و تصمیماتی مانند افزایش نرخ سود و سرکوب دلار اتخاذ نمی شد، شاید این تاریخ معروف به کلی از ذهن همگان پاک می شد و فکر می کنم ادامه منفی در بازار سهام دلیل این امر باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تا زمانی که حداقل یکی از این دو عنصر حل نشود، امیدی به رشد بازار نیست.

رشد بازار به رشد نرخ دلار نیما بستگی دارد.

اگر بانک مرکزی اجازه رشد این نرخ را ندهد و فاصله با بازار آزاد کاهش پیدا نکند.