سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آرامش در بازار نفت و کاهش قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟

اقتصاد جهانی به تدریج در حال آرام شدن است و قیمت نفت تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله کاهش ذخایر نفت، خوش‌بینی به رشد اقتصاد آمریکا و کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک بهبود یافت و به 89.5 دلار در هر دلار رسید.

بشکه این رشد کند یکی از نتایج کاهش نسبی ریسک های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است که به سرمایه گذاران فرصت داده است تا به عوامل مثبت اقتصاد جهانی توجه بیشتری داشته باشند و البته در صورت شعله ور شدن مجدد تنش ها، آرامش بازار نفت نیز نابود خواهد شد.

در همین حال، بازار انرژی نیز با تهدید تحریم های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه مواجه است.

پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال انرژی به عنوان یکی از ذینفعان پروژه یامال ال ان جی که اروپا به دنبال تحریم آن است، می گوید: اگر اتحادیه اروپا پروژه یامال ال ان جی را تحریم کند، قیمت ال ان جی به سرعت و در سطح جهانی افزایش خواهد یافت.

برای ما مفید است اگر تحریم باشد مثبت است نه منفی چون درآمد توتال از این پروژه کاملا محدود است.

قیمت طلای جهانی به 2331 دلار در هر اونس رسید که نزدیک به 100 دلار کمتر از بالاترین قیمت خود در 12 آوریل بود.

کاهش 100 دلاری در هر اونس قیمت جهانی طلا در بازار متلاطم کنونی به دلیل کاهش نسبی تنش‌های ژئوپلیتیکی است و عمر آن محدود به زمانی است که تنش‌ها پایین بماند.

کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا از دیگر اخباری است که اقتصاد جهان را متحول می کند.

داده ها نشان می دهد که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در سه ماهه سال 2024 به 1.6 درصد کاهش یافته است که بسیار کمتر از پیش بینی های 2.4 درصدی است.

همچنین، شاخص مخارج مصرف شخصی، یک متغیر تورم کلیدی برای فدرال رزرو، با نرخ سالانه 3.4 درصد برای سه ماهه 2024 افزایش یافت که بیشترین افزایش خود را در یک سال گذشته نشان داد.

در آن سوی جهان، متحد آسیایی آمریکا، ژاپن، برخلاف ایالات متحده، به دنبال افزایش نرخ تورم بوده است و آمارها از کاهش موفقیت گزارش می دهند.

بر اساس گزارش آژانس آمار ژاپن، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) برای توکیو بسیار کمتر از حد انتظار بود و در ماه آوریل 1.8 درصد افزایش یافت.

این رقم نسبت به ارقام سالانه ماه قبل که 2.6 درصد محاسبه شده بود کاهش یافته است.

تثبیت سیاست نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه نیز یکی از اخبار مهم برای اقتصاد منطقه است.

بانک مرکزی جمهوری ترکیه اعلام کرده است که پس از افزایش ماه گذشته نرخ بهره را بدون تغییر در 50 درصد نگه می دارد و البته به ریسک های تورمی توجه جدی خواهد کرد و تا زمانی که شاهد کاهش قابل توجه و پایدار در روند تورم ماهانه اصلی نباشد. 

موقعیت پولی صرفه جویی می کند.

کاهش سود ماینرهای بیت کوین خبر دیگری است که اقتصاد جهانی به آن توجه کرده است.

سود استخراج بیت کوین به پایین ترین سطح خود از نیمه چهارم رسیده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص عشرت که میانگین درآمد ماینرها به ازای هر هش را نشان می‌دهد و معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است، از چهارمین رویداد هاوکینگ هفته گذشته، دچار کاهش بی‌سابقه‌ای شده است.

در واقع، ماینرهای بیت کوین برای حفظ سوددهی خود پس از رویداد نیمه هاوکینگ چهارم تلاش می کنند، زیرا قیمت هش بیت کوین به پایین ترین حد خود رسیده است.

قیمت هش جمعه گذشته به 57.09 دلار کاهش یافت.