سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رشد 1 درصدی شاخص های نفتی

قیمت نفت روز جمعه به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه حدود 1 درصد افزایش یافت، اما به صورت هفتگی کاهش یافت.

 قیمت نفت روز جمعه به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه حدود یک درصد افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با 71 سنت افزایش به 90 دلار و 45 سنت در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 64 سنت افزایش به 85 دلار و 66 سنت رسید.

به صورت هفتگی، در حالی که WTI بیش از 1 درصد کاهش یافت، برنت 0.8 درصد کاهش یافت.

اگرچه نفت خام 1 درصد افزایش یافت، اما علیرغم پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مبنی بر کاهش تقاضای جهانی نفت و نگرانی‌ها در مورد کاهش نرخ بهره آمریکا، هفتگی کاهش یافت.

در واقع، آنچه منجر به سود روز جمعه شد، در سایه تورم سرسختانه ایالات متحده، ضررهای جلسه قبل را جبران کرد، بنابراین امیدها برای کاهش نرخ بهره در اوایل ژوئن کمرنگ شد.

آنچه مسلم است این است که نرخ بهره بالاتر نه تنها ممکن است رشد اقتصادی را تضعیف کند، بلکه تقاضا برای نفت را نیز کاهش دهد.

بررسی تحولات کلیدی نشان می‌دهد که نگرانی‌های اخیر در مورد تعهد ایران به واکنش مناسب به حمله هوایی ادعایی اسرائیل به سفارت این کشور در دمشق، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و از آنجایی که ایران سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، هرگونه اقدام این تولیدکننده، پیامدهای زیادی برای عرضه ایجاد می کند، زیرا نفت در هفته گذشته به بالاترین سطح خود در شش ماه گذشته رسید.

اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipo Oil Associates، نسبت به اختلالات عرضه مرتبط با رویدادهای خاورمیانه و حمایت از قیمت‌ها ابراز نگرانی کرد و اشاره کرد که تمرکز اصلی بازار این است که آیا ایران علیه اسرائیل تلافی خواهد کرد یا خیر.

به گفته یک مقام آمریکایی، امریکا انتظار حمله ایران به اسرائیل را دارد، اما معتقد است که ابعاد این حمله آنقدر بزرگ نخواهد بود که واشنگتن وارد جنگ شود. منابع ایرانی همچنین از واکنش تهران برای جلوگیری از تشدید تنش ها خبر دادند.

تیم اسنایدر، اقتصاددان ماتادور اکونومیکس، با اشاره به تهدید ایران برای بستن کانال سوئز، بالاترین حق بیمه مرتبط با مشکلات زنجیره تامین را فهرست می کند.

به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته تعداد دکل‌های نفتی فعال را برای چهارمین هفته متوالی کاهش دادند.

بنابراین، تعداد دکل‌های نفت و گاز، اولین نشانه تولید آینده، در هفته منتهی به 12 آوریل با سه کاهش به 617 رسید که پایین‌ترین میزان از نوامبر است.

اما کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) همچنین افزایش در اختیار معامله خالص و معاملات آتی در هفته منتهی به 9 آوریل از سوی مدیران پول گزارش داد.

در بخش تولید، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2024 به 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

اوپک روز پنجشنبه اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال 2024 به میزان 2.25 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

البته اوله هانسن از ساکسو بانک گفت که رشد تقاضای اوپک 2.2 میلیون بشکه بوده است، در حالی که آژانس بین المللی انرژی برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای پیش بینی کرده بود.