سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازار سهام همچنان پرکاربردترین ابزار برای تامین مالی شرکت هاست

محمدحسین صدرائی،عضو هیات مدیره بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نقش مهم بازار سرمایه در تحقق جهش تولید، گفت: اوراق مرابحه پرکاربردترین ابزار تامین مالی شرکت ها و سرعت است.

فرآیند، همراه با کاهش هزینه، نسبت به اوراق اجاره، عاملی مطلوب برای انتشار این اوراق توسط واحدهای تولیدی است.

محمدحسین صدرای به حجم تامین مالی اوراق بدهی در بازار سرمایه در 2 سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال 1401، 62 پروژه از طریق بازار بدهی با حجم 67 هزار میلیارد تومان تامین مالی شد، پروژه هایی با حجم 53 اهدایی. تامین مالی شده است.

وی اعلام کرد: با توجه به افزایش 40 درصدی تعداد طرح های تامین مالی با انتشار صکوک در سال 1402، حجم شرکت های تامین مالی از این مسیر نسبت به سال 1401 حدود 20 درصد کاهش یافت.عوامل موثر بر کاهش حجم تامین مالی طرح های تولیدی.

صدرائی مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش حجم تامین مالی طرح های تولیدی از طریق انتشار صکوک را برشمرد و گفت: سیاست های اتخاذ شده بر اساس اوراق حجیم چند مرحله ای و افزایش نرخ موثر تامین مالی دو مرحله ای در مرحله اول. سه ماهه و سه ماهه پایانی سال شمسی، از جمله اینها عواملی هستند که به دلیل تجهیز منابع از سوی بیمه‌گران، منجر به انصراف منابع مالی یا تاخیر در فرآیند صدور صکوک شده است.

عضوهیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران به مقایسه مزایای تامین مالی از بازار سرمایه با انتشار صکوک نسبت به بازار پول پرداخت و افزود: تامین مالی یک شرکت از طریق صکوک در مقایسه با اخذ تسهیلات از شبکه بانکی که مهمترین آن است، مزایای قابل توجهی دارد. مزیت مربوط به امکان تسویه اصل بدهی در سررسید است وی با بیان اینکه شرکت های فعال در شبکه بانکی باید همزمان با پرداخت اقساط بخشی از اصل تسهیلات خود را تسویه کنند، گفت: امکان تامین مالی از بازار سرمایه در شرایط تنگ نظام پولی نیز از دیگر مزیت های تامین مالی صکوک در بازار بدهی محسوب می شود.

اقدامات انجام شده برای توسعه ابزار صکوک در شرکت های مالی

صدرائی به اقدامات انجام شده برای توسعه استفاده از صکوک در تامین مالی شرکت ها در سال 1402 اشاره کرد و گفت: در این راستا اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم و در ابتدا در اقدامی موثر جداول " تامین مالی از طریق صکوک "" همچنین طی هماهنگی های انجام شده با وزارت اقتصاد و دارایی، این میزها در استان های مختلف نیز برگزار می شود. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی بازار سرمایه مرکزی از ساماندهی این جداول ویژه ناشران بورسی و فرابورس خبر داد.


وی پیگیری های انجام شده برای تسریع در تامین منابع مالی پس از اعطای موافقت اصولی را تشریح کرد و گفت: در سیاستی متفاوت و جسورانه، شرکت مدیریت دارایی به عنوان حامی تسریع در موارد تشکیل، به صورت مستقل روند اجرا را با مشاوران تدارکات و به نظر می رسد فعالیت های در حال انجام برای آشنایی ناشران سهام و فرابورس مستمر باشد.

صدرائی معتقد است تاثیر این فعالیت ها و استفاده شرکت ها از بازار بدهی در سال های آینده محسوس خواهد بود.

برنامه های آتی برای بهبود جایگاه انتشار اوراق صکوک در صنعت مالی

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، برنامه های پیش رو برای ارتقای جایگاه انتشار اوراق صکوک در صنعت مالی را برشمرد و گفت: اکنون در تلاش هستیم تا با استفاده از ظرفیت موجود، حجم و فراوانی انتشار اوراق صکوک را در اقتصاد ایران افزایش دهیم. بر این اساس طرحی برای تسریع در تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط ??در این مسیر به سازمان بورس ارائه شده است.

وی با اعلام اینکه استقلال ناشر از سامانه کارگزاری در روز انتشار از دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری آن هستیم، گفت: همواره امور اجرایی را بر روی بستر الکترونیکی و بر اساس گسترش مقررات مربوطه انجام دهید. توسعه خدمات الکترونیکی مقامات قوه مجریه هدفی است که در سال 1403 برای این موضوع بیشتر استفاده خواهیم کرد.

صدرائی همچنین گفت: پیگیری سایر طرح های ارائه شده به سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله «صندوق مدیریت معوق بازارهای بدهی»، تلاش برای مستقل ساختن بازار سرمایه از بازار پول از نظر ضمانت نامه شخص ثالث با ایجاد صندوق ضمانت صکوک، امکان اعتبار سنجی آنلاین برای انتشار اوراق با رتبه اعتباری و کاهش ارزش اسناد یا اوراق بهادار سهام از دیگر پروژه هاست.